Een WordPress thema kiezen… Een oneindige keuze! Type maar eens in Google in ‘Wordpress thema’. De eerste pagina is al gevuld met blogs over de beste X thema’s, al dan niet gratis. Ter illustratie, op WordPress.org vind je al  2522 thema’s waar je het logo kan aanpassen. Hoe moet jij daar dat ene thema uitkiezen waar je een mooie en functionele website van kunt maken?

De conclusie zal ik alvast verklappen: het ligt eraan wat je wilt. Maar om je toch wat houvast te geven heb ik hieronder een blog geschreven over het kiezen van een WordPress thema zodat jij niet dagen hoeft te zoeken naar een thema en over een paar weken erachter te komen dat je de verkeerde hebt gekozen zodat je weer opnieuw kunt beginnen.

Gratis WordPress thema

Ten eerste zijn er heel veel gratis thema’s. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar ik zou nooit een gratis thema aanbevelen aan mensen die iets serieuzer met hun website bezig willen zijn. Waarom zal je denken? De reden is eigenlijk heel simpel: je bent heel afhankelijk van je WordPress thema en je wilt niet elk half jaar wisselen van thema.

Echter, wat gebeurt er als de ontwikkelaar van het thema de ondersteuning ervan stopt (want waarom zou diegene het thema lang blijven ondersteunen, diegene verdient er toch niets aan)? Dan wordt het thema niet meer geupdatet. En als er bijvoorbeeld een nieuwe WordPress versie komt (wat meerdere keren per jaar gebeurt) dan zit jij met een thema dat wellicht niet meer goed werkt.

Ook kan het zijn dat het thema niet meer veilig is. Dan kan je website zomaar gehackt worden. Daar zit je niet op te wachten kan ik je zeggen.

Dus als je ambitie iets verder gaat dan alleen maar een website bouwen om het eens uit te proberen of je foto’s met vrienden en familie te delen, dan zou ik zeker een betaald WordPress thema kiezen.

Betaald WordPress thema

Ok, een betaald thema dan, maar welke? Daar zijn er ook weer zo veel van, kijk maar eens op bijvoorbeeld Themeforest.net, honderden en honderden betaalde thema’s. Maar ook daar kan je het kaf van het koren scheiden. Twee belangrijke indicaties zijn:

  • het aantal maal dat een thema is gedownload
  • wanneer het thema voor het laatst geüpdatet is.

De massa kan het niet (helemaal) fout hebben, dus als een thema vaak is gedownload dan zal het wel een goed thema zijn. Bovendien wordt het thema dan een solide business case van de developer en blijven ze het thema waarschijnlijk wel ondersteunen.

De laatste maal dat het thema is geüpdatet zegt wat over hoe actief de ontwikkeling van het thema nog is. Als dit meer dan een paar maanden geleden is dan is de kans groot dat het thema niet meer goed up to date wordt gehouden. In dat geval: niet gebruiken dat thema.

Als je een website voor je eigen bedrijf maakt of het is echt belangrijk voor je dan raad ik aan om te kiezen voor een gerenommeerde ontwikkelaar van WordPress thema’s. Dan weet je (bijna) zeker dat je een goed en duurzaam thema hebt. De volgende bedrijven zijn in ieder geval gerenommeerde WordPress ontwikkelaars:

  • Elegant Themes
  • WPMU DEV
  • StudioPress
  • iThemes
  • aThemes
  • Colorlib
  • ThriveThemes

Page builders

Vroeger was je als niet-developer overgeleverd aan de het design dat de developer van het thema had bedacht. Echter, sinds een aantal jaar heb je ook zogenaamde ‘page builders’. Een page builder is een functionaliteit waarmee niet-techneuten op een makkelijke manier (zonder te coderen) een pagina kunnen vormgeven.

Deze page builder kan als aparte plugin toegevoegd worden aan een website, maar ook geïntegreerd zijnj in het thema. Een voorbeeld van een thema met een page-builder is het Divi thema van Elegant themes. Met een paar muisklikken kan je met dit thema hele fraaie pagina’s maken. Het is als een soort blokkentoren. Je wilt bijvoorbeeld op een bepaalde plek op je pagina een afbeelding? Dan sleep je het blokje ‘afbeelding’ naar  die plek en je kiest de afbeelding die je wilt. Super eenvoudig: Drag and Drop.

Het thema maakt dan zelf de code die daarvoor nodig is. Het voordeel is duidelijk: iedereen kan in een handomdraai een mooie pagina maken. Het nadeel is dat het thema snel vrij log wordt doordat het veel functionaliteit moet hebben. Hoe meer toeters en bellen er geladen moeten worden bij een pagina, hoe langer het zal duren voordat de pagina geladen is. Om goed gevonden te worden in Google moet je website niet te langzaam zijn.

Onze website is ook gebouwd met het Divi thema. Ik ben geen developer en ik wil met het bouwen van een website niet te veel tijd kwijt zijn. Met dit thema kan ik (vind ik) mooie pagina’s maken zonder de afhankelijkheid van een developer. Super!

Mochten wij echt vol gaan inzetten op vindbaarheid via Google dan zullen we wel overwegen om een ander thema te gaan gebruiken.

Responsive

Anno 2019 is het merendeel van het websiteverkeer afkomstig van mobieltjes. Een website moet dus vooral goed toegankelijk en leesbaar zijn op de telefoon. Ga je een Wordpres thema kiezen dan is het daarom cruciaal dat een thema zich aanpast naar het formaat van het apparaat waar de website op wordt gekeken. Dit heet ‘Responsive’. Een Responsive website zet bijvoorbeeld twee blokjes tekst die op een computer monitor naast elkaar staan onder elkaar als diezelfde website op mobiel wordt getoond. Als je een Wordpres thema moet kiezen dan is het dus cruciaal om er eentje te nemen die responsive is.

Dit is een screenshot van een stukje van onze homepage zoals deze wordt weergegeven op een breed beeldscherm.

Dit is een screenshot van datzelfde stukje van onze homepage maar dan weergegeven op een mobiele telefoon.

Layout

Bij de meeste thema’s kan de layout zoals deze getoond wordt niet veel worden veranderd. Stel, op de homepage van het thema staan 3 foto’s naast elkaar, het is dan bij veel thema’s niet mogelijk om daar 2 of 4 foto’s van te maken. Het is dus belangrijk dat je al een idee hebt wat je website moet kunnen voordat je een thema uitkiest. Als je 2 producten hebt die je naast elkaar op de voorpagina wilt tonen, dan is het wel noodzaak dat dit mogelijk is.

Conclusie

Het ligt eraan wat je wilt, maar die conclusie had ik al verklapt aan het begin. Toch zijn er twee belangrijke conclusies als het gaat om het kiezen van een thema voor je website:

  • Doe de check: past jouw idee en ambitie binnen het thema dat je aanspreekt? Kortom: Kijk heel goed waar jij behoefte aan hebt als amateur website bouwer én wat voor plannen je hebt met je website.
  • Kies een betaald thema, dat populair is en dat nog geupdatet wordt. Als je dan ook nog een thema kiest dat doet wat jij wilt dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Laat mij weten in de comments hieronder welk thema jij gebruikt en hoe deze bevalt.

Super! We houden je graag op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en je ontvangt ook ongeveer wekelijks een inspirerende e-mail van ons.