E-mail marketing is en blijft een enorm goed middel om van volgers klanten te maken. Er zijn veel verschillende e-mail marketing systemen zoals, Mailchimp, Activecampaign, La Poste, Autorespond, Enormail. In dit blog lees je welke van de twee meest populaire systemen je het beste kunt gebruiken: Mailchimp of Activecampaign.

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen: neem Activecampaign. Je lees hieronder dus waarom ik je adviseer om Activecampaign te gebruiken in plaats van Mailchimp ALS je iets meer wilt dan alleen af en toe een e-mail naar je volgers sturen.

Lijsten

Je contacten komen bij zowel Mailchimp als Activecampaign op een lijst te staan. Dit is een manier om je contacten te organiseren. Bij Mailchimp is er een erg strikte scheiding tussen de lijsten. Als je bijvoorbeeld een contact op twee lijsten hebt staan en je stuurt een e-mail naar beide lijsten dan krijgt dat contact twee maal diezelfde e-mail. Erg irritant natuurlijk. Bij Active campaign krijgt een contact altijd maar één e-mail per e-mailadres. Je kunt er natuurlijk voor zorgen dat bij Mailchimp je contacten gewoon maar op 1 lijst staan. Maar je kunt bij Mailchimp maar één inschrijfformulier maken per lijst. Dus als je twee weggevers hebt, dan gaat dat al niet goed.

Funnel

Waar Activecampaign in excelleert is de flexibiliteit. Activecampaign houdt goed in de gaten wat een contact doet, bijvoorbeeld het openen van een e-mail of klikken op een link. Op zich is dat nog niet zo bijzonder, maar Activecampaign maakt het ook mogelijk om de e-mail die gestuurd worden af te laten hangen van het gedrag van je contact. Dus je kunt iemand een ander e-mailtje sturen als diegene een e-mail heeft geopend dan wanneer je contact een e-mail niet heeft geopend of op ene link heeft geklikt. Voorbeeld, ondernemers vragen een e-book bij ons aan, maar sommigen klikken niet op de link naar het e-book. Als ze niet klikken dan stuur ik de volgende dag een e-mail met nogmaals de link naar het e-book erin. 9% van de mensen die die e-mail kregen hebben alsnog op de link geklikt.

Wij gebruiken ook e-mailseries om contacten uit te nodigen voor een webinar. In de serie zijn dan zo’n drie uitnodigingen hiervoor. Echter als je contact zich al bij de eerste uitnodiging heeft ingeschreven, dan wil niet dat diegene nog twee e-mail krijgt met een uitnodiging. Dat zou heel irritiant zijn en daardoor gaan contacten zich uitschrijven. Bij Activecampaign kan je de e-mailserie stoppen zodra een bepaalde actie is uitgevoerd, in dit geval een inschrijving voor het webinar. Bij Mailchimp is dat (nog) niet mogelijk.

Prijs

Je kunt bij Mailchimp beginnen met een gratis account. Je kunt dan tot 2000 contacten hebben. Dat klinkt natuurlijk heel goed, maar deze versie is behoorlijk beperkt. Is is namelijk niet mogelijk om met deze gratis versie automatisch een e-mailserie te sturen. Je kunt wel je wekelijse nieuwsbrieven of blogs sturen. Maar zodra je iets meer wilt dan dat ben je gebonden aan een betaald account van €15 per maand. De prijzen van Activecampaign zijn wel hoger als je meer contacten krijgt. Als je boven de 500 contacten uitkomt dan is de prijs van een abonnement namelijk al €29 per maand en boven de 1000 contacten is de prijs al €49. Maar als je Activecampaign gebruikt zoals je het kan gebruiken dan heb je dat zo tergu verdient.

Mailchimp of Activecampaign

Als je af en toe een e-mail stuurt naar je contacten en meer neit dan kun je prima uit de voeten met Mailchimp. Maar als je maar iets meer wilt doen met e-mail marketing dan raad ik je zeker aan om Activecampaign te kiezen.

Super! We houden je graag op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en je ontvangt ook ongeveer wekelijks een inspirerende e-mail van ons.