Wat zijn nou de e-mail marketing trends van 2020? Wat zijn de items die jij zou moeten implementeren om mee te komen in deze snel veranderende wereld? Lees het hieronder.

Automatiseer

Ok, geen nieuwe trend, maar wel een trend die blijft doorgroeien. De e-mail marketing systemen van tegenwoordig kunnen zo veel, maar de gemiddelde ondernemer haalt er zo weinig uit. Tja, die wekelijkse e-mail dat lukt nog wel. Maar:

  • Nieuwe leads rustig met je kennis te laten maken
  • Ze automatisch uitnodigen voor een tweede weggever
  • En pas iets verkopen als ze er klaar voor zijn
  • Nieuwe klanten netjes wegwijs maken in je training
  • Alleen de e-mails sturen waar ze mogelijk interesse in hebben (segmenteren, zie hieronder)
  • Contacten automatisch uitschrijven als ze inactief zijn (zie hieronder)

Het kan allemaal en nog veel meer. Het vraagt om een flinke tijdsinvestering, maar het levert zo veel op.

Mix geen marketing en sales

Wat ik veel zie gebeuren is dat ik mij net heb aangemeld heb voor een waardevol e-book of iets dergelijks en vervolgens krijg ik binnen een paar dagen sales e-mails toegestuurd. Daar zit ik op dat moment nog helemaal niet op te wachten. Ik ken het bedrijf nog helemaal niet waar in net op de e-maillijst sta. De stap is voor mij veel te groot om al direct iets te gaan kopen bij hen. En ik raak geïrriteerd en schrijf mij uit.

Hebben zij veel geld uitgegeven aan bijvoorbeeld Facebook advertenties of SEO om mij binnen te halen en zijn zij mij binnen een paar dagen alweer kwijt. Heb jij ook last van veel uitschrijvingen? Het kan natuurlijk zijn dat er wel mensen zijn die direct klaar zijn om te verkopen, dus de e-mails leveren vast wel geld op, maar het is schieten met hagel.

Zorg dat je pas met sales begint als je lead zover is. Laat je lead kleine stapjes maken en pas als deze genoeg stapjes heeft gemaakt dan ga je over op de verkoop, niet eerder. Vervolgens blijf je een bepaalde tijd in een verkoop campagne en is er maar 1 doel: verkoop. Ga dan ook niet weer marketing bedrijven, dat leidt te veel af. Pas als de campagne is afgerond ga je weer over op marketing.

Mix geen marketing en sales, dat is dodelijk voor je conversie en de kosten voor het verkrijgen van een klant.

Houd je e-maillijst schoon

Je e-maillijst is je goud. Wees er zuinig op. Maar laat het ook niet vervuilen door contacten die al tijden je e-mails niet openen op je lijst te laten staan. Hierdoor daalt de open rate van je e-mails en worden ze sneller gezien als spam door de spamfilters die steeds strikter worden.

In plaats daarvan is het beste om de activiteiten van je contacten te monitoren en als een contact een tijd, 2 of 3 maanden bijvoorbeeld, niet actief is dan kun je ze een speciaal mailtje sturen met een extra pakkend onderwerp. Als ze ook die niet openen dan kan je ze het beste uitschrijven.

Het kan natuurlijk zijn dat je e-mails constant in het spam filter van je contact blijven hangen. Om dat te omzeilen is er een mooie truc. Je kunt met Activecampaign een e-mailtekst (via Zapier) sturen via je Gmail account. Zo’n e-mail belandt meestal niet in het spamfilter en je kan alsnog je contact je e-mail laten lezen.

Link ActiveCampaign met Gmail

Via Zapier kun je ActiveCampaign en Gmail koppelen en een e-mail naar je contact vanuit Gmail sturen, en een spamfilter omzeilen.

Stop met uitnodigingen als doel is bereikt

Iets heel simpels, stel ik heb een product of dienst gekocht via een e-mail. Dan wil ik toch niet nog drie e-mails krijgen waarin datzelfde product nog steeds wordt aangeboden?! Of dat ik weer wordt uitgenodigd voor een webinar waar ik mij al lang voor heb aangemeld. Ik krijg die e-mails omdat ik in een e-mailserie zit en ik niet pas bij de laatste e-mail de knoop heb doorgehakt. Die e-mailserie wordt echter niet gestopt. Zonde, dat levert alleen maar irritatie op.

In Activecampaign kan je dit heel makkelijk oplossen door een doel in te stellen voor een automatische e-mailreeks. Als dat doel is bereikt dan kan je de e-mail reeks beëindigen.

E-mail marketing trend: Goals

Voorbeeld van een Goal in ActiveCampaign

 

Segmenteren

Hoe meer je weet van je contacten hoe beter je ze kunt bedienen. Het heeft natuurlijk geen zin om een product aan te bieden die iemand leert zijn business op te schalen terwijl deze nog amper klanten heeft. In dat geval kan je beter bijvoorbeeld een sales training aanbieden.

Deze informatie kun je verzamelen door vragen te stellen, bijvoorbeeld met SurveyMonkey. Je kunt ze bijvoorbeeld een paar vragen stellen voordat ze een e-book kunnen aanvragen of ergens later in een funnel. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen waar hun grootste obstakel is, maar ook iets als omzet, hoe lang ze ondernemer zijn, etc.

Recap E-mail marketing trends

In e-mail marketing is zo veel mogelijk. De sky is de limit. Je kunt blijven automatiseren, segmenteren, opschonen en verbeteren. Zorg dat je het doel niet uit het oog verliest: omzet draaien. Als je alleen aan de achterkant van je bedrijf aan het knutselen blijft en niet in contact komt met je potentiële klanten terwijl je je business aan het opbouwen bent, dan ga je wellicht iets te ver. Kies je focus. Doe het stap voor stap. Zorg dat een ding staat en werkt en ga dan pas over op de volgende. Blijf bouwen.

Een verkoopgesprek is een sterk middel om verkopen te krijgen vanuit je e-mail funnel. Vraag dan nu het Verkoopstappenplan aan om werkelijk verkopen te halen uit deze verkoopgesprekken.

Super! We houden je graag op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en je ontvangt ook ongeveer wekelijks een inspirerende e-mail van ons.