Als men het in de marketing heeft over een funnel, wat bedoelen ze dan eigenlijk? Wat is een funnel? De letterlijke vertaling van een funnel is een trechter. En dat is niet toevallig gekozen. Een trechter is breed aan de bovenkant en smal aan de onderkant. De breedte van de bovenkant staat symbool voor de hoeveelheid mensen die kennis met je maken. De smalle onderkant van de trechter staat symbool voor de relatief beperkte groep mensen die je high end (meest dure) product koopt.

De bovenkant van de funnel

De eerste stap om je product te kunnen verkopen is met mensen (of bedrijven) in contact te komen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je product. Dit kun je bijvoorbeeld doen door iets gratis weg te geven. Een blog (zoals dit), een podcast, een Instagram post, een advertentie of nog iets heel anders. Op dit moment gaat het nog helemaal niet om jou, maar alleen iets waar jouw ideale klant nu iets aan heeft. Ter illustratie, ik help ondernemers bij het opzetten van hun funnel en daarvoor is het wel handig dat zij weten wat een funnel is. Vandaar dit blog. Wellicht leer jij ons nu wel via dit blog kennen doordat je zelf wilde weten wat een funnel nou precies is. In dat geval: leuk kennis met je te maken 😊!

Hoe zou jij ervoor kunnen zorgen dat je ideale klant kennis met je maakt?

Het midden

Een deel van de mensen die ons leert kennen, bijvoorbeeld via dit blog, die klikt weer weg en vergeet ons weer. Een deel van de mensen die kijkt verder op onze site en vraagt bijvoorbeeld een gratis e-book aan en komt op onze e-maillijst. Dit zijn minder mensen dan het aantal mensen waar we contact mee hebben gemaakt. De trechter wordt smaller.

In dit deel van de funnel is het van belang om je nieuwe contacten enthousiast te maken over jouw product. Het is nodig dat ze zich bewust zijn van het probleem dat jij gaat oplossen met je product. Ze moeten ook overtuigd raken van de oplossing die jij biedt. Pas als ze de juiste overtuigingen hebben dan zijn ze klaar om van je te kopen.

Waar moeten jouw potentiële klanten van overtuigd raken? Maak een complete lijst van iedere overtuiging die nodig is.

Het einde

Het einde van de funnel zijn het selecte groepje mensen dat je high end, je meest dure product kopen. Bij mij zou dat het volledig laten inrichten van hun uitgebreide funnel zijn. Wat is jouw high end product?

Dus, wat is een funnel?

Een funnel is niets anders dan het pad dat mensen doorlopen vanaf het moment dat ze je leren kennen tot aan het moment dat ze je meest high end product kopen.

Zoals ik ook al in mijn blog over de e-mail marketing trends van 2020 schreef: begin simpel. Maak het niet onnodig complex. Een funnel klinkt ingewikkeld, maar begin gewoon en begin simpel. Maak een weggever zoals een kleine e-book en zorg dat mensen op je e-maillijst komen als ze deze aanvragen.

Welke vragen heb jij over je funnel? Laat mij hieronder weten.

Mocht je willen weten hoe je vervolgens vanuit je funnel zou kunnen verkopen dan is een verkoopgesprek is een sterk middel. Om nog beter te kunnen verkopen kan je even het Verkoopstappenplan bekijken.

Super! We houden je graag op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en je ontvangt ook ongeveer wekelijks een inspirerende e-mail van ons.