15 verkoop-boost-tips en 3 no go’s

Misschien klinkt het een beetje als “verdien een ton in een maand!” En we zijn niet zo van die quick fixes en gouden bergen beloftes.

Maar in onze nieuwe podcast aflevering hoor je echt hoe je binnen een week je omzet kunt verdubbelen. En deze 15 tips kun je hieronder ook lezen.

De aanleiding van dit topic is dat we de laatste tijd vaak de vraag kregen: “Mijn omzet valt stil in de zomer, hoe kan ik toch relaxed op vakantie?” Deze vraag hoorden we de afgelopen tijd vaak van ondernemers om ons heen.

Daarom verzamelden we 15 tips en 3 valkuilen om ervoor te zorgen dat jij relaxed op vakantie gaat.

Je hoort antwoord op de vraag of adverteren slim is. Of een nieuw product lancering vlak voor de vakantie nog is aan te raden. Wat je kunt doen als je echt geen leads meer hebt, maar wel inkomsten wilt. En wat de nummer 1 manier is om via je Insta story’s je product te verkopen.

Misschien klinkt het te mooi om waar te zijn. Maar we zagen afgelopen week dat het mogelijk is om je omzet in 1 week te verdrievoudigen. Niet alleen bij onszelf, maar ook bij onze klanten.

Voordat je de tips gaat lezen, nog even een disclaimer. Want als ondernemer is het essentieel om een plan te hebben, om ervoor te zorgen dat je niet tegen een gapend inkomensgat aankijkt in de zomer. Of dat je een gedegen plan hebt liggen waardoor je de leegte in een voor jouw bedrijf laagseizoen compenseert. Wij rekenen bijvoorbeeld zelf met 10 i.p.v. 12 inkomensmaanden. Waardoor we de vakanties overbruggen.

Tip 1:

Zorg voor een buffer. Start je net en heb je daardoor geen buffer? Ons inziens is het essentieel om van te voren na te denken over mindere inkomsten en dus wel een buffer aan te leggen. Dus zorg dat je eerst een buffer hebt en dan pas stopt met je baan of je ZZP-opdracht.

Tip 2:

Maak een speciaal aanbod voor de zomervakantie. Bij ons is dat bijvoorbeeld Groeispurt, een kort 1:1 traject dat we begin mei lanceerden. We maakten een beperkt aantal plekken beschikbaar en deze waren binnen no-time gevuld.

Tip 3:

Doe een speciaal zomer aanbod. Denk aan een Summer deal als je een product verkoopt of een Summer School als je kennis/ diensten verkoopt. Een van onze klanten biedt een speciale Summer Retreat aan. Of denk ook eens aan een Zomerse Sale. Misschien zijn de marges minder, maar je komt daarmee wel weer in contact met interessante leads.

Tip 4:

Zorg voor aanbod wat je gewoon doorverkoopt in de zomer. Als dienstverlener is dat lastiger, maar niet onmogelijk, denk aan de Summer School of Summer Retreat. Maar denk ook aan online aanbod. Bijvoorbeeld een online training of e-book. Of zoek vervanging tijdens de zomerperiode. De marges zijn dan lager, omdat je meer kosten hebt, maar dan kun jij wel lekker relaxed op vakantie.

Tip 5:

Ga door je bestaande of oude klanten lijst heen en kijk of je aan deze klanten een extra of ander product kunt aanbieden. Tune even helemaal in op die klant en bedenk waar deze klant behoefte aan zou hebben en maak een op maat offerte voor je (oude) klant. Of bel je (oude) klant op en vraag of je ze ergens mee kunt helpen. Doorloop ook eens je netwerk: wie kun je om hulp vragen? Vraag je netwerk gericht om doorverwijzingen.

Tip 6:

Doe een Early Bird aanbieding voor je product of je traject na de zomer. Voeg iets extra’s toe aan het product als ze een aanbetaling doen voor de zomervakantie.

Tip 7:

Kijk door je oude productaanbod heen: wat heeft goed verkocht, wat werkte, wat liep lekker? Wij ondernemers zijn zo creatief en zitten vol nieuwe ideeën en willen telkens iets nieuws aanbieden. Maar vaak vergeten we dan ons oude product aanbod wat heel lekker liep. Dus kijk wat goed ging en herhaal dat. Bijvoorbeeld een armband die goed verkocht, een bepaalde offerte die door meerdere opdrachtgevers werd geaccepteerd of een workshop die goed werd bezocht.

Tip 8:

Tuurlijk, de druk is hoog, de zomervakantie komt eraan. Toch is het belangrijk om gewoon, zonder verkoopintentie te benaderen: waar zitten ze mee, waar hebben ze behoefte aan? Bel ze vrijblijvend en vraag ze: wat is je belangrijkste valkuil? Waar heb je behoefte aan? Anders creëer je een nieuw aanbod waar niemand op zit te wachten. Doe een oproepje en simpelweg interview je ideale klant: hoe doe je het nu, wat vind je er fijn aan of wat mis je daaraan? Ga niet direct verkopen. Dit zouden juist ook weer hele mooie leads zijn voor na de zomervakantie.

Tip 9:

Do the Dirty Job. Ga doen wat er gedaan moet worden om te verkopen. Vaak hebben ondernemers daar niet zo’n zin in. Want dat betekent een tijdrovende klus. Kijk bijvoorbeeld wie jouw post geliked heeft onlangs of wie gereageerd heeft. Of bel oud klanten op met een nieuw aanbod. De meeste ondernemers halen er hun neus voor op, maar dit is nu juist waar jouw concurrent stopt en jij doorgaat. Ga eens door je e-mail lijst heen en pak de contacten die jouw mails het meest hebben geopend. Ze vinden je leuk! Dus stuur ze een berichtje, ga met ze in contact. Ga bellen, ga mailen en desnoods hang je een briefje op bij de supermarkt 😉

Tip 10:

We zien 2 categorieën ondernemers. De ene categorie is heel erg gericht op marketing, zaaien. Ze schrijven e-mails, blogs, en maken vlogs. Maar vervolgens doen ze geen aanbod. Super zonde! Want op deze manier weet je doelgroep niet wat je eigenlijk aanbiedt. De andere categorie ondernemers zijn veel te pusherig. Het zijn van die berichtjes die je krijgt waarvan je meteen ziet: “neeee!”

Tip 11:

Kijk of je een samenwerking aan kunt gaan waarbij voor beiden een win-win situatie ontstaat. Waarschuwing: je samenwerkingspartner moet 100% passen binnen je kernwaarden en jullie moeten er beiden sterker en beter van worden. Onze ervaring leert dat dat vaak niet het geval is en dat er vaak veel tijd gaat zitten in samenwerkingen die uiteindelijk niet blijken te werken. Wees daarom selectief aan de poort.

Tip 12:

Maak een mooie Instagram story waarbij je waardevolle content koppelt aan je aanbod. Op die manier ervaart je doelgroep iets niet als iets verkoperig, maar als waardevol.

Tip 13:

Geef een korte challenge van 3 dagen waarmee je je klant simpel helpt. Denk niet te moeilijk! Kort, simpel, bijvoorbeeld alleen maar via Facebook of Instagram, dus houd het eenvoudig. Doel van de challenge is dat je mensen doeltreffend helpt en dat je deelnemers aan het eind van de challenge voelen: “ja dit kan ik en dit wil ik ook!” Op die manier deel je heel laagdrempelig veel waarde en doe je aan het eind een aanbod.

Tip 14:

Doe een aanbod en geef er iets extra’s bij. Hoeft geen korting te zijn, mag ook juist iets extra’s zijn. Barter, ruil of zorg voor een goede samenwerking, waardoor je je klant een mooie extra kunt geven. Een bonus moet een echte meerwaarde zijn voor je klant. Kan iets zijn wat je zelf geeft maar ook iets dat iemand anders geeft. Onze klanten krijgen bijvoorbeeld bij een traject altijd een website review van onze copywriter Anouk van Leussen van Schrijven voor Ondernemers. Wat zou voor jouw klanten een meerwaarde zijn op jouw traject of bij jouw product.

Tip 15:

Dit is de belangrijkste tip van allemaal. Even een testje. In hoeverre geloof je dat jij je omzet nog kunt verdubbelen voor de zomer? Als jij het al hebt opgegeven, dan gaat het zeker niet lukken. Dus zorg dat je mindset op orde is. Schrap woorden uit je vocabulaire als: lastig, maar, dit kan ik niet, moeilijk, ja maar, dit werkt niet voor mij, mitsen, belemmeringen. Zorg dat je een mantra creëert die jou helpt om je verkopen te verdubbelen. Een zin die je continue tegen jezelf herhaalt, zoals: “ik ga relaxed op vakantie en er is geld in overvloed”. Stop met paniekvoetbal. It’s all-in your head.

Drie dingen die je niet moet doen (of wel doen, als je wilt dat je verkopen halveren 😉):

  • Adverteer niet direct op je aanbod. Dat is echt zonde van je geld, je tijd en je energie. Stuur ons een berichtje als het bij jou wel werkt, maar wij hebben het nog nooit zien werken. Zorg eerst voor bijvoorbeeld een gratis e-book of een mooi blog waardoor mensen in contact met je komen en je kunnen leren kennen. Oude marketing is plat adverteren. Nieuwe marketing is dat je je klant eerst laat kennismaken met jou en je bedrijf. Creëer waarde voor je mogelijke klant.
  • Loop niet met een sticker op je hoofd met de tekst: “koop mij”. We zien het nog zo vaak gebeuren dat we bijvoorbeeld een bericht van iemand krijgen waarin iemand direct vraagt of wij een product willen kopen of willen samenwerken. Dat is net alsof je bij de eerste kennismaking vraagt of je date met je wilt trouwen. Werkt niet. Er ontstaat aversie bij je klant als je meteen gaat verkopen. We willen eerst connecten, vertrouwen krijgen en weten wat en van wie we kopen. En het werkt dus niet als je direct een product of dienst aanbiedt.
  • Stop te vergelijken met anderen. Het is zo zonde van je tijd en energie en vooral van je focus. Juist nu je je omzet wilt verdubbelen, is het ongelofelijk belangrijk om de focus bij jezelf te houden. Want juist als je druk ervaart, blijkt uit onderzoek dat kost je energie. Je hoofd is geneigd om allerlei dingen te gaan bedenken. En als je niet uitkijkt, wordt dat paniekvoetbal. Je kunt je voorstellen dat de druk alleen maar hoger wordt als je mensen om je heen ziet waar het wel lukt, die succes hebben, die super veel verkopen realiseren. Het werkt niet voor je, het helpt je niet. Het kost je alleen maar focus. Dus houd de energie bij jezelf, bij je ideale klant, bij je product. Zorg dat je creativiteit en energie vrij kan stromen.

Laat je ons weten welke van de tips jij hebt toegepast om je omzet te verdubbelen? Mail ons info@fourwaves.nl

Super! We houden je graag op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en je ontvangt ook ongeveer wekelijks een inspirerende e-mail van ons.