Facebook adverteren, de heilige graal van elke ondernemer die wil groeien? Ik heb zo mijn twijfels. Als Business coach met als expertise online marketing spreek ik steeds vaker ondernemers die Facebook adverteren zien als groot zwart gat waar veel geld in gaat. Hoge Facebook advertentiekosten en twijfelachtige opbrengst.

In mijn korte 1:1 online trainingen, waarbij ondernemers mij laten meekijken met hun Facebook advertentie strategie, passeerden tientallencampagnes voor weggevers, webinars en producten mijn beeldscherm.

Ik zag super praktische verbeter tips, sleezy valkuilen en onwijs makkelijke verbeter kansen. Jij krijgt een kijkje in de lessen die ik hieruit leerde.

In drie stappen krijg jij grip op je Facebook uitgaven en leer je hoe je je campagnes analyseert en verbetert. Op deze manier verdwijnt jouw Facebook budget niet langer in een zwart gat, maar heb je inzicht, controle én lagere kosten.

In het stappenplan ga ik ervanuit dat je een Facebook advertentie hebt die leidt naar een landingspagina op je website, bijvoorbeeld een gratis e-book, webinar of betaald product.

Facebook advertentiekosten

De eerste stap is het bekijken van de kosten voor het laten zien van je advertentie. Facebook wil graag goede advertenties, omdat hun gebruikers anders massaal wegklikken. Daarom beloont Facebook goede en straft slechte advertenties.

Hoe? Door het tonen van de slechte advertenties duurder te maken. Deze kosten heten CPM (kosten per 1000 weergaven) en vind je terug als kolom in je Facebook Advertentiebeheer.

Maar hoe maak je nu een goede advertentie? Een advertentie die Facebook beloont door de advertentie voor lage kosten te tonen?

Een goede advertentie is een advertentie die wordt gelezen, die likes krijgt, die gedeeld wordt en (vooral) waar op gereageerd wordt. Dat laatste (reageren) vindt Facebook heel belangrijk, omdat het een sociaal platform (social media) is. Als er veel op je advertentie gereageerd wordt, beloont Facebook dit door de advertentie tegen lagere kosten te tonen.

Een goede advertentie is ook een advertentie met een plaatje waarop niet te veel tekst staat. Gebruik de tool: facebook.com/ads/tools/text_overlay om te checken of je visual teveel tekst bevat. Voorkom dus dat er op je plaatje teveel tekst staat, dat scheelt direct in de kosten.

Zorg in je advertentie ook voor een aansprekende foto met veel contrast. Felle kleuren of zwart wit foto’s doen het daarom goed als advertentie.

Bedenk goed of de tekst die je erbij schrijft interessant is om te lezen. Is het niet te droog, zit er genoeg witruimte in? Witruimte nodigt meer uit om te lezen dan een hele lap aaneengesloten tekst.

Spreekt de inhoud je potentiële klanten wel aan? Is het interessant genoeg voor lezers om te liken, delen of om erop te reageren?

Click Through Rate (CTR)

De tweede stap is checken of er goed op de advertentie wordt geklikt naar je landingspagina. Dit heet Click Through Rate (CTR). Zorg voor een CTR van minimaal 1%.

Is je CTR lager dan 1%? Dat kan 2 oorzaken hebben. Ten eerste kan het voor je potentiële klant niet duidelijk zijn waar ze op moeten klikken als ze op je landingspage zijn gekomen. Ten tweede kun je je afvragen of je ze voldoende overtuigd hebt om te klikken?

Kijk bijvoorbeeld eens of duidelijk genoeg is of je het probleem van je lezer gaat oplossen met je e-book/ webinar/ product? Als dat niet duidelijk is dan is de kans kleiner dat je lezer klikt.

Landingspagina

De derde en laatste stap is checken hoeveel van de mensen die op je Facebook advertentie hebben geklikt en op je landingspagina komen ook daadwerkelijk je e-book aanvragen of zich inschrijven voor je webinar of je product kopen. Dit noem je ook wel conversie.

Check hiervoor hoeveel mensen klikken op de link in je advertentie en hoeveel zich vervolgens daadwerkelijk inschrijven. Het zou bij een gratis product heel mooi zijn als de helft van de mensen zich daadwerkelijk inschrijft. Is dit veel lager dan is er werk aan de winkel om de landingspagina te verbeteren.

Zorg dat je bezoeker alleen kan doen wat jij wilt dat hij doet. Dus: zorg ervoor dat er geen menu balk op de pagina staat of andere links of buttons op die pagina staan. Dat zorgt voor afleiding en vergroot de kans op wegklikken aanzienlijk.

Zorg er bovendien voor dat de landingspagina lijkt op de advertentie. Bijvoorbeeld door het gebruiken van dezelfde afbeelding. Dat geeft je bezoeker vertrouwen. Anders kan je potentiële klant denken dat hij op een verkeerde website is beland.

Dit waren de drie stappen om ervoor te zorgen dat jij meer grip op je Facebook uitgaven krijgt. Gebruik de tips stap voor stap en het resultaat is inzicht, controle én lagere kosten voor jouw Facebook advertentie campagnes.

Ook meer klanten en lagere kosten?

Wil je persoonlijke hulp om meer klanten, inschrijvingen en lagere kosten te krijgen voor jouw Facebook advertenties? Alleen deze week boek je een speciale Summer Deal waarin ik anderhalf uur persoonlijk met jou meekijk in je advertentie account, zodat ik direct de kansen en verbeterpunten onderschep. Jij leert precies wat er misgaat en waar je moet klikken om dat de volgende keer moet voorkomen. Summer Deal 1:1 intensieve hands-on Facebook Adverteren sessie van anderhalf uur nu € 150. Actie geldig t/m 31 augustus a.s. Ga nu naar: mirjamensander.nl/summerdeal/

Business Coach Fiona Zwart zegt over de sessie: “Sander heeft me in 1 sessie enorm veel helderheid gegeven over mijn Facebook advertentie campagnes. Niet alleen hielp hij mij met technische aanpassingen, maar ook met marketing suggesties. Door zijn duidelijke uitleg en kennis van Facebook marketing strategie, weet ik nu aan welke knoppen ik kan draaien, om meer resultaat te behalen met mijn campagnes. Bedankt, Sander!”

Super! We houden je graag op de hoogte van nieuwe podcast afleveringen en je ontvangt ook ongeveer wekelijks een inspirerende e-mail van ons.